In memoriam: Dory Triep op 96-jarige leeftijd overleden

Op 23 november 2023 overleed op 96-jarige leeftijd Dory Triep. Terecht kreeg ze al meteen in het eerste deel van De Haagse Korfbal Historie een plek en ik kan mij nog herinneren, dat het gesprek over haar actieve korfballeven een waar genoegen was. Ze was toen de 90 al ruim gepasseerd, maar was nog vol met passie over haar sport en met name over de periode, dat zij de afdelingskantoor aan de Loosduinseweg was. Ze begon in 1963 als administratrice van het“administratrice” van het bureau van de Haagse Korfbal Bond. Gewoon in de huiskamer van haar destijdse woning aan de Morelstraat. Het was het begin van een combinatie van hobby en werken./ Haar eerste afdelingsvoorzitter was Theo de Graaff van ALO, maar het grootste deel van haar werkzame leven zwaaide Jaap van Nierop de scepter als preses van het latere Rijndelfland.
“Het kon wel eens knallen tussen ons”, vertelde ze toen over haar werkverhouding met de “grijze eminentie”, zoals hij ook wel gekwalificeerd werd. Maar ze kwamen er altijd wel weer uit en beiden slaagden er goed in om werk en privé gescheiden te houden. Privé waren ze, met beide partners, goede vrienden.
Het was er ook altijd druk. Met vrijwilligers, die allerhande taken vervulden. “Of gewoon gezellig in de weg liepen”, zei ze in ons destijdse interview.
Korfballen heeft ze overigens ook nog gedaan, bij ready, waar ze ook haar echtgenoot Jan leerde kennen. Ze was nog eens actief op het jaarlijkse ALO-toernooi in een team van oudgedienden.
Dory Triep was een uitermate kundige administratrice, maar tegelijkertijd een uiterst gezellig gastvrouw, die haar domein (het afdelingskantoor) openstelde voor elke korfballer/vrijwilliger, die wat wenste bij te dragen. Maar ze kon ook heel duidelijk en direct zijn, voorzien van een uitgesproken eigen mening.
Dory Triep had twee zonen, Hans en Rob, die beiden bij Ready korfbalden. 6 kleinkinderen mochten zich eveneens in haar belangstelling verheugen. Een korfbalmonument is niet meer.
Familie en vrienden wensen wij veel sterkte.

Ton van Rijswijk

tekst rpouwkaart:
We vinden het verdrietig u te moeten vertellen dat onze lieve moeder, oma en omi
Theodora Catharina Maria Triep - Berendes
~ Dory ~
op 96-jarige leeftijd is overleden.
Wij gaan haar verschrikkelijk missen.
* Delft, 17 april 1927 † Den Haag, 22 november 2023
Hans en Paula
Wesley en Avital
Fionn en Vidar
Michael en Kim
Patrick en Hester
Kilani
Rob en Marian
Bert
Steven en Maura
Isabelle, Jamie, Robin
Dory is overgebracht naar uitvaartcentrum J. Henning,
Bautersemstraat 1, Den Haag, alwaar geen bezoek.
De plechtigheid voorafgaand aan de crematie zal plaatshebben in de kleine aula
van crematorium Ockenburgh, Ockenburghstraat 21, Den Haag,
vrijdag 1 december om 11.30 uur.
Correspondentie-adres:
Koppelstokstraat 156