Winnende coach André Kuipers (KVS) kijkt tevreden terug op Haagse Korfbal Dagen

Door: Hans Kulk

KVS/Groeneveld Keukens won zaterdag voor de derde maal in successie de Haagse Korfbal Dagen. Na een verbeten strijd en ook nog een (korte) verlenging zegevierden de ‘Vissen’ met 23-22 over het Zoetermeerse De Meervogels. Hoe keek coach André Kuipers, als rasechte Fries, naar dit Haagse feestje?

Een afgeladen hal, twee ploegen uit de hoofdklasse van het zaalkorfbal in de finale. Wat wil je nog meer als organisator van de Haagse Korfbal Dagen? Een hele mooie finale wellicht? Die kwam er. In een thriller van de bovenste plank versloeg KVS De Meervogels, na verlenging, met 23-22.

Voor André Kuipers was het de tweede keer dat hij het toernooi met zijn selectie won. De vraag was alleen, hoe heeft hij deze puur op Den Haag gerichte korfbaldagen als Fries beleefd?

,,Ik vond het hartstikke leuk. De Haagse Korfbal Dagen zijn een begrip in de Haagse regio. Ik hoefde ook niemand van mijn spelers voor dit toernooi te motiveren. Daarnaast was het fijn dat er weer publiek bij mocht zijn. Vorig jaar speelden wij de finale, in verband met de coronapandemie, namelijk voor een lege zaal”, aldus Kuipers.

Wat merk je dan aan je spelers? Kuipers: ,,Ze voelen dat ze voor een bepaalde eer spelen. Met het gevoel: ‘die titel willen wij zeker niet aan ons voorbij laten gaan’. En dat hebben ze in de finale laten zien. Het spelen van dergelijke wedstrijden is ook een goede voorbereiding op de zaalcompetitie die aanstaande zaterdag begint (KVS start in de hoofdklasse met een thuisduel tegen Sparta (ZW), red.). Het duel met De Meervogels was een goede test voor komend weekend.”

KVS is dit seizoen uitstekend begonnen. In de veldcompetitie staan de ‘Vissen’ zonder puntverlies bovenaan. Toch ziet de oud-speler van DOS’46 en KZ dat het bij de Scheveningers nog beter kan. ,,Ik merk dat ze meer controle krijgen over wat ze doen in het veld. Dat is goed om te zien. Maar nog steeds zie ik dat er zoveel potentie inzit. Als ik dat niet meer zou zien, dan wordt het tijd voor een andere coach, haha. Goed nieuws, de potentie is nog enorm. Ik hoop dat we dat er de komende jaren uit kunnen halen”, zei Kuipers vol optimisme.

Kuipers waakt, vlak voor het begin van de zaalcompetitie, wel voor teveel euforie. ,,In de hoofdklasse kan je van iedereen winnen én verliezen. Is het net niet bij ons, dan win je geen wedstrijd. Aan de andere kant kan er ook heel iets moois ontstaan. Wij bekijken het van wedstrijd tot wedstrijd.”

Foto: Frank van Leeuwen, Sportsnap.nl
Meer foto's op www.sportsnap.nl