KVS/Groeneveld Keukens wint voor derde jaar op rij de Haagse Korfbal Dagen na zinderende finale

Voor het eerst sinds 2019 kon de finale van de Haagse Korfbal Dagen weer met publiek worden gespeeld en stond de Steenwijklaan weer vol als vanouds. Hoewel het even duurde voor de finale op gang kwam, had de Meervogels de beste start en pakte een 0-3 voorsprong, bij 2-3 raakte Bastiaan Overwater geblesseerd en moest (zo bleek later) tijdelijk het veld verlaten, KVS/Groeneveld Keukens kwam op 3-3 en bij 5-4 voor het eerst op voorsprong. Inmiddels waren er al ruim 10 minuten gespeeld. Maar vanaf minuut 17 was de wedstrijd los.

KVS/Groeneveld Keukens loopt voor rust uit
KVS loopt uit naar 7-4 waarna er binnen drie aanvallen even zoveel doelpunten vallen, 9-5. De Meervogels komt nog één keer op drie punten, maar daarna loopt KVS, mede door een gemiste strafworp (de tweede al in de eerste helft) van de Meervogels uit naar 13-8, waarbij met name de buzzerbeater voor rust van Gijs Gillissen niet onvermeld mag blijven.

Tweede helft stokt de score bij KVS/Groeneveld Keukens
Met drie doelpunten op rij na de rust (16-9) lijkt KVS de wedstrijd stevig in handen te hebben. Bij de Meervogels komt Bastiaan Overwater terug in het veld en zijn eerste balcontact is direct raak (16-10). Tot aan 19-12 scoren beide ploegen om en om, maar vanaf dat moment stokt het aan Scheveningse zijde en zien zij op 19-14 Larissa Lazarom uitvallen. De Meervogels komt op 19-15, KVS/Groeneveld Keukens verschaft zichzelf wat lucht door direct de 20-15 te maken, maar zien de voorsprong vervolgens slinken tot 20-18. Pieter Redelijkheid met zijn vijfde doelpunt geeft het Scheveningse publiek weer reden tot juichen, maar voor korte duur, want 21-19.

Ook de tweede helft eindigt met een buzzerbeater
Vanaf dat moment is het publiek de grote winnaar. Aan alles is te merken dat deze wedstrijd nog niet is gespeeld en bij een stand van 21-21 4.5 minuut voor tijd is de wedstrijd weer volledig in evenwicht. KVS/Groeneveld Keukens komt op 22-21 door een benutte strafworp van Jarmo Jongman. Met nog een kleine minuut te gaan weet de Meervogels niet te scoren en lijkt KVS/Groeneveld Keukens na één keer korf te raken de wedstrijd uit te kunnen spelen. Echter door een verkeerde pass beland de bal alsnog in de aanval van de Meervogels die ondanks verschillende schoten, de gelijkmaker niet meer lijken te kunnen produceren. Echter valt de allerlaatste poging van Eline van Lomwel in de buzzer binnen (22-22) en krijgt de wedstrijd een verlenging van maximaal vijf minuten.

KVS/Groeneveld Keukens scoort direct
In de verlenging is het Gijs Gillissen die na 9 seconde de 23-22 maakt. De Meervogels krijgt nog één kans op de gelijkmaker, maar weet deze niet meer te maken.
KVS/Groeneveld Keukens wint zo voor het derde jaar op rij de Volharding Bokaal.

Foto: Frank van Leeuwen, Sportsnap.nl
Meer foto's later op www.sportsnap.nl