(korfbal) loopbaan van Harry Assies bij De IJsvogels

Ik ben begonnen bij de IJsvogels in de junioren.
Mijn 1e grote toernooi was de C.K.B Bondsdag in Utrecht op 2e pinksterdag 1955, ik was toen bijna 11 jaar. Ons 1e speelde de finale en wij zaten al in de bus naar het radioverslag te luisteren, ik hoorde de namen van mijn broer en zus op de radio.
Waarom wij niet naar de finale hebben gekeken weet ik niet.
Wel dat wij rond 12 uur nachts pas thuis kwamen en onze ouders ongerust waren. ja er was nog geen mobile telefoon ..

Ik kwam uiteindelijk in het 1e omdat mijn 5 jaar oudere broer jaap een schorsing had en ook mijn oudere zus Gerrie zat toen ook in het 1e ,we hebben daarna met z’n 3,n tegelijk gespeeld in het 1e gespeeld.

Omdat ik enorm snel en beweeglijk was (mijn voorbeeld waar ik tegenop zag Roel Evenblij) trainde en speelde nl. ook op het zelfde veld bij aan de Aagje Dekenlaan.
Ben ik ook op atletiek gegaan bij Sparta aan de Zuidlarenstraat.
Zaterdags korfbal, zondags midden en lange afstand gelopen.

Hier speelde ik eens in de Houtrusthallen (betonnen vloer) op zaterdag en ging ik door mijn enkel, maar zondags moest ik een cross lopen in Brussel (Cross Le Soire).
Dus ‘s ochtends stond ik bij de stoeprand omdat ik opgehaald werd en zo gelijk in de auto kon stappen. (als de trainer) het had geweten had hij me thuisgehouden)
Bij het uitstappen gaf ik de reden van lang in de auto zitten om daarna bij het inlopenbewust in een kuil stapte.
Ik mocht starten en toen we halverwege waren en ik nog bij de 1e honderd liep. Stond mijn trainer voor me met de opmerking eruit !!! terecht .
We hebben nog een Zuid-Hollands jeugdrecord gehaald op de 4x 800 meter.

Ik trainde en sportte dus 7 dagen in de week
Later stelde hij mij voor de keus of alleen atletiek of korfballen.
Toen ben ik doorgegaan met korfballen.
Ondertussen was mijn zus naar Schiedam verhuisd en speelde ze in succes 1. Ik ging kijken en dus dan maar zaterdags overgangsklasse en zondags 3e klasse spelen .

Totdat ik in 1972 in Alphen aan den Rijn ging wonen en bij de IJsvogels gestopt was ben ik naar Tempo gegaan en ook daar kwam ik weer in het 1e.
In 1975 ben ik (ondertussen 31 jaar) naar Leeuwarden verhuisd.

Daar melde ik mij telefonisch aan bij Rapiditas een CKB club, maar daar kon ik wel komen maar dan wel bij de veteranen. Dat was mijn eer te na dus dan maar naar Leeuwarden een KNKV club en kwam ik in het 2e en nog even in het 1e.
Ca. 2 jaar later ben ik toch naar Rapiditas gegaan en toen toch in het 1e kwam te spelen.

Anekdote: wij speelden met de IJsvogels een uitwedstrijd tegen volgens mij TOP Sassenheim (anders was het Fiks Oegstgeest) op een weiland waar voor de wedstrijd de schapen nog op het veld liepen en wij ons in een ruimte met troggen ons om moesten kleden en wassen met koud water.
Ik probeerde duikend de bal binnen te houden, dat lukte over mijn hoofd heen naar mede speler die vrij voor de korf stond maar die keek naar mijn actie ik in de sloot en geen doelpunt.

Een andere anekdote was, omdat het veld aan de Aagje Dekenlaan heel groot was, kwam ik indirect al met de Kaatssport in aanraking, hetzelfde met Berenburg, dit was omdat een distillateur mij dat aanraadde niet wetend dat ik ooit in Friesland terecht zou komen .

Dit kwam zo in mij op, misschien al wel doorgegeven, maar het is een leuke herinnering voor mij.

Harry Assies