Vereniging 17: De Raven

17. De Raven

Oprichting: 22 juni 1947
Leidse courant: 26-5-1978: De Raven is opgericht na een meningsverschil binnen Emma
Velden: Vanaf 1966 speelden De Raven en Kwiek op het veld aan de Hengelolaan.
Opheffing: 1974: De Raven vecht voor haar bestaansrecht, beschrijving van de vereniging vroeger en nu
De Raven stopte in de zomer van 1994 (in- en Uitworp 10 augustus 1994)
Na opheffing De Raven gingen de meesten naar Olympiek

Namen bij Raven foto’s (door Jeroen van Breeschoten)
Zoals beloofd enkele foto’s van De Raven die ik nog terug heb kunnen vinden.

De foto’s die ik stuur zijn van
• Het kampioenschap van De Raven A2 in de zaal seizoen 75/76. Ik weet de meeste namen niet meer, maar de dame rechtsboven is trainer/coach Hieke Brouwer en de man met de jas is (de legendarische  ) Han Wimmers. Waarschijnlijk op de foto omdat hij het vervoer verzorgde of zo, want ik kan mij niet herinneren dat hij ook training/coaching deed. De rechtse van de twee lange jongens achteraan met bril ben ikzelf.
• De kampioensfoto van de Raven 1 (1e klasse Rijndelfland op het veld seizoen 77/78). Hier weet ik bijna alle namen nog wel. De heren van links naar rechts : (trainer/coach) Herman Godefroy, Anne van Houten (later nog jaren voorzitter), Hans van Assen, Aart Prinsen, Hans Ouwerkerk, Harry Swikker (vader van Marco Swikker), John Verweij, Aad van Rijthoven, Roland Roeleveld, Jeroen Breeschoten. Dames : Rietje Leenheer, Patricia Enklaar, de enige dame wiens naam ik niet meer weet, Marja Buter (later Groeneveld), Veronica Slappendel (later Dekkers), Hieke Brouwer, Essie Toetenel, Rita van Hagen.

Nog even wat wetenswaardigheden over De Raven die mij later te binnen schoten:
• De Raven is opgericht op 22 juni 1947 (heb ik ooit uit mijn hoofd moeten leren en ben ik nooit meer vergeten )
• In het begin hadden we aan de Hengelolaan geen clubhuis, alleen een hokje waar thee en koffie worden geschonken. De ene week had de Raven kantinedienst en de andere week Kwiek (en dan smaakte de thee altijd naar zeepsop vonden wij). We hadden toen wel een clubhuis ergens in de schilderswijk, ik geloof in de Vermeerstraat. Als er dan een feestje was, dan werden we daar naar toe vervoerd en na afloop weer opgehaald. Omdat De Raven, zoals je al zei, een echte arbeidersclub was, hebben veel VEO leden daar een belangrijke bijdrage aan geleverd.

• De Raven series waren altijd een begrip. Volgens mij oorspronkelijk op Hemelvaartsdag, maar op een gegeven moment verplaatst naar Bevrijdingsdag. Toen dat geen vaste feestdag meer werd, is er nog geschoven. Vooral bij de jeugd was er altijd een heel sterke bezetting. De hoofdprijs bij pupillen en aspiranten was de Han Wimmersbokaal. Ik had het er enige tijd geleden nog over met Rick Nell (een prominente oud Raven trainer, die ik je vergeten was te noemen volgens mij) die in die tijd bij HKV speelde. Hij herinnerde zich nog dat het winnen van De Raven series bij de jeugd in de hele regio echt als een prijs beschouwd werd. Ik heb nog een aantal vaantjes en andere herinneringen aan die Raven series. Ik stuur daar ook een foto van mee, maar als je die professioneel wilt laten fotograferen, dan hoor ik dat wel.

Bovenstaand overzicht en nog veel meer staat in de nieuwe uitgave (deel 2) over de rijke Haagse Korfbal Historie. Deze is sinds 1 november te koop bij alle boekwinkels in Nederland (veelal bestellen) of via de website van de Nederlands Sportboeken Club/

Help ons met aanvullende of verbeterde informatie. Stuur email naar contact@haagsekorfbalhistorie.nl