Martijn van Wensveen: “Ik ben zeker nog niet klaar”

Tijdens de presentatie van de tweede editie over de Haagse korfbal historie en de opening van de tentoonstelling van Haagse regio korfbalclubs in de Sportcampus Zuiderpark nam ALO clubman Martijn van Wensveen een hoofdrol in. Hij had niet alleen de (cijfer)geschiedenis van verschillende korfbalclubs op papier gezet, maar had ook nog de tentoonstelling van deze historie samengesteld.

“Het uitzoeken van de verschillende gegevens heeft me aardig wat avondjes zoeken gekost”, vertelt een trotse Van Wensveen. “Maar ik heb het graag gedaan. Ik heb veel bronnen geraadpleegd. Van het archief van het Nederlands Instituut voor de Nederlandse geschiedenis tot de tijdschriften die door de korfbalbond zijn uitgegeven.” Tijdens de presentatie van de tweede editie van de Haagse Korfbal Historie erkende Van Wensveen dat hij met de gegevens die te zien waren in het boek en tentoonstelling zeker niet compleet is. “Dat is moeilijk. Ik blijf zoeken en hoop dat de mensen die het boek lezen en gaan kijken naar de tentoonstelling ook komen met aanvullingen.”

Van Wensveen werkt bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en bracht een groot deel van zijn vrije tijd door bij korfbalclub ALO, de oudste niet-gefuseerde club van Nederland. “Ik ben bij ALO actief (geweest) als bestuurder en speler. Mijn volgende project is het digitaliseren van honderd dozen uit het ALO archief. Maar ik hoop ook snel weer te duiken in de geschiedenis van het gehele Haagse korfbal. Het is een streven om compleet te zijn, maar ik weet nu al dat dat niet gaat lukken. Maar we gaan ons best doen”, belooft Van Wensveen.