HKV/Ons Eibernest eert overleden Jan Bongers met kampioenschap

Door: Hans Kulk

HKV/Ons Eibernest kreeg zaterdagavond het scenario dat men wilde. Kampioen worden om de vorige week plotseling overleden Jan Bongers te eren. Wellicht met de ‘hand van Jan’ verloor koploper KIOS namelijk verrassend bij KZ Danaïden (24-22), waardoor de ‘Eibers’ alles in eigen hand hadden. De missie slaagde. In Den Hoorn won het achttal van Dennis Raap ruim: 15-22.

Hoe mooi kan korfbal soms zijn. Niet alleen vanwege het korfbal dat wordt voorgeschoteld, maar ook vanwege de saamhorigheid. Vorige week overleed Jan Bongers (55), coach van HKV/Ons Eibernest onverwacht en bleek de korfbalvereniging meer dan alleen een korfbalvereniging waar een diversiteit aan mensen samenkomen. De saamhorigheid onder de leden en de nabestaanden was groot. Afgelopen vrijdag was de crematie van de in heel Nederland geliefde korfbalcoach, hij kreeg het afscheid dat hij verdiende.

Maar Bongers kreeg meer. Op verzoek van zoon Floris gingen de duels van het eerste en tweede ‘gewoon’ door. Op zaterdagavond, in Den Hoorn, tegen DES 1 en 2. Het werd voor de ‘Eibers’ een onvergetelijke avond in een groen-gele hal. Voordat het duel tussen DES 1 en HKV/Ons Eibernest begon, was al bekend geworden dat koploper KIOS verrassend bij KZ Danaïden had verloren (24-22). Wellicht met de ‘hand van Jan’. Winst op DES was voor de ploeg van Dennis Raap voldoende om alsnog de titel in de eerste klasse binnen te slepen.

Eigenlijk twijfelde niemand daar meer aan. Het moest gewoon zo zijn. ‘Jantje’ zou dit vanaf boven wel eens kunnen hebben ‘gestuurd’. Met een in de strijd vooropgaande Floris Bongers klaarden de ‘Eibers’ het klusje in de Hoornbloem in Den Hoorn. 15-22 werd de eindstand, maar er was niemand die naar de uitslag keek.

Jan was postuum geëerd. Het onmogelijke bleek mogelijk. De zaal in Den Hoorn liep vol met familieleden en supporters die hun tranen van blijdschap, maar ook die van verdriet, niet meer konden onderdrukken. De ontlading was immens. Een hele trieste week op deze manier kunnen afsluiten. Het leek net een sprookje, maar het was pure werkelijkheid.

Een kampioenschap met heel veel tranen, maar ook een kampioenschap ter ere van Jan Bongers, die voor altijd in de harten van de ‘Eibers’ zal blijven bestaan.

Foto: Frank van Leeuwen, sportsnap.nl
Alle foto's zijn te zien op www.sportsnap.nl