ONDO (G) komt tekort tegen aanstaand kampioen Excelsior (D)

Door: Hans Kulk

In ’s-Gravenzande stond zaterdagavond een heuse kraker op het programma in de eerste klasse G van het zaalkorfbal. ONDO (G) versus Excelsior (D). Een spektakel werd het echter niet aangezien de thuisclub tekort kwam tegen de aanstaande kampioen uit Delft. In een volle Westlandhal werd het uiteindelijk 21-27 voor de bezoekers.

In de derby van het Westland en omstreken stond een fikse beloning te wachten. De winnaar van het duel tussen ONDO en Excelsior maakte, met daarna nog twee duels te gaan, namelijk een grote stap richting het kampioenschap in de eerste klasse G. De Delftenaren stonden er met 16 punten uit 11 duels het beste voor, de ’s-Gravenzanders volgden op één punt. Er werd dan ook vol spanning uitgekeken naar het duel tussen de nummers één en twee.

In een volle Westlandhal werd het niet de wedstrijd die iedereen had verwacht. Qua scoreverloop was het geen nek-aan-nek race. Daarvoor was het kwaliteitsverschil tussen beide ploegen zaterdagavond te groot. Wellicht had de spanning toch vat gekregen op de spelers van de thuisclub, aangezien er tijdens de wedstrijd drie strafworpen werden gemist. De eerste bij een 4-8 tussenstand, de tweede bij 18-21 en de laatste bij 21-24. Strafworpen, die, als je kampioen wilt worden, erin hadden gemoeten.

Maakte ONDO dan helemaal geen kans op de overwinning? Heel eventjes. Bij een 20-22 voorsprong voor Excelsior leek het duel in het voordeel van de thuisploeg te gaan kantelen, maar de 21-22 viel helaas niet voor de gastheren- en dames. De Delftenaren hielden het hoofd koel en liepen uiteindelijk uit naar een 21-27 overwinning.

Een smetje op het verder vriendschappelijk verlopen duel was de schouderblessure die Wouter Kamps in de slotminuut opliep. Door een buitenproportionele actie van een gefrustreerde ONDO-speler, die het kampioenschap voor zijn club in rook zag opgaan, moest Kamps de strijd staken.
Hopelijk voor hem valt het allemaal mee en kan hij het kampioensduel, in Delft tegen hekkensluiter IJsselvogels, gewoon meedoen.

Voor coach Jorrith Ekelmans eindigde het duel ook in mineur. Na enkele ‘praatsessies’ tijdens het duel met scheidsrechter van Heiningen werd hij uiteindelijk door de leidsman weggestuurd.

De winst was echter voor Excelsior dat aanstaande zaterdag in sporthal De Buitenhof, bij een overwinning op IJsselvogels, de titel pakt in de eerste klasse G.

Foto: Erik de Kleijn (Sportsnap.nl)
Meer foto's op www.sportsnap.nl